Wetsvoorstel verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

NCP, NAPA en de Vereniging Vrije Theaterproducenten (VVTP) hebben een gezamenlijke reactie ingediend op de internetconsulatie van het wetsvoorstel Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden. De insteek van dit wetsvoorstel is dat er meer duidelijkheid komt over wanneer er als werknemer gewerkt moet worden en wanneer het mogelijk is om iemand als zelfstandige te laten werken.

 

Voor de onafhankelijke televisie-, film- en theaterproducenten leidt dit wetsvoorstel niet tot de beoogde duidelijkheid. NCP, NAPA en VVTP hebben in een gezamenlijke reactie betoogd dat het voor de sectoren die zij vertegenwoordigen noodzakelijk is nadere regels te stellen in een AMVB.

 

De reactie van de verenigingen is hier te lezen.

UITNODIGING CBO-bijeenkomst en CFAP Prijsuitreiking 13 oktober 2023

Informatiebijeenkomst producenten CBO’s & Uitreiking CFAP Prijs
De besturen van StOPnl, SEKAM en SEKAM Video en directie van SBF nodigen je van harte uit voor de jaarlijkse informatiebijeenkomst en feestelijke uitreiking van de CFAP Prijs  op vrijdagmiddag 13 oktober 2023 in het nieuwe IDFA Vondelparkpaviljoen in Amsterdam.

 

Om 15.00 uur start het programma met een keynote van producent en maker Douwe van der Werf over de impact van Artificial Intelligence op de creatieve industrie. In zijn presentatie bespreekt Van der Werf de risico’s van Creatieve AI, los van de piekende ‘hype cycle’ van dit moment en deelt hij adviezen voor AV-productiebedrijven voor de langere termijn.

 

Daarna gaat presentator Hadassah de Boer in gesprek met Fred Teeven, voormalig staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, over onder meer de ontwikkelingen rond auteursrecht, handhaving tegen piraterij en de lobby van de Federatie Auteursrechtbelangen en Voi©e. Vanzelfsprekend komen op deze middag ook de meest recente ontwikkelingen bij SEKAM, SEKAM Video, StOP.nl en SBF aan de orde.

 

Aansluitend reikt de jury de CFAP vakprijs van € 20.000 uit aan de meest onderscheidende film- of tv-producent van 2023, voorgedragen door collega’s in de AV-sector. De jury bestaat dit jaar uit Edwin van der Veen (voorzitter SEKAM Video), Iris Lammertsma (Witfilm) en Irene van den Brekel (Human Factor TV). Uit ruim vijftig voordrachten kwamen zij tot de volgende nominaties:

 

Eefje Blankevoort en Arnold van Bruggen (Prospektor)
Film For Future, een initiatief van Iris Otten (Juliet) en Laurette Schillings (Topkapi Films)
Corine Meijers (Studio Biarritz)
Producent Hans de Weers (FATT Productions) ontvangt de speciale CFAP Juryprijs als waardering voor zijn omvangrijke en diverse oeuvre en grote staat van dienst.

 

Datum: vrijdag 13 oktober 2023

Programma: 
15.00 uur – Informatiebijeenkomst CBO’s
16.30 uur – Uitreiking CFAP prijs
17.30 uur – Borrel

 

Locatie: Vondelparkpaviljoen (Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam)

Wij kijken ernaar uit om je bij deze gelegenheid te ontmoeten!

 

Aanmelden bijeenkomst

 

 

 

 

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel investeringsverplichting

Op dinsdag 6 juni heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel voor de investeringsverplichting in Nederlandse audiovisuele producties. De wet gaat gelden voor streamingsdiensten met een omzet in Nederland boven de 10 miljoen euro. Concreet betekent dat het volgende:

 

  • Streamingsdiensten worden verplicht om 5% van hun Nederlandse omzet te investeren in Nederlandse producties.
  • Tenminste 50% van het te investeren bedrag moet worden besteed aan dramaseries, films en documentaires.
  • Streamers moeten minimaal 60% besteden bij onafhankelijke producenten.

 

Deze investeringsverplichting zal de positie van de Nederlandse audiovisuele sector verder versterken en de zichtbaarheid van Nederlandse producties vergroten. Naar verwachting zorgt de investeringsverplichting voor ongeveer 40 miljoen euro extra investeringen in de sector. Dit is ook goed nieuws voor iedereen die werkt in deze sector, of het nu gaat om investeringen in films, dramaproducties, documentaires, reportages of reality-programma’s. Mensen uit de audiovisuele sector, van cast- en crewleden tot producenten, werken immers door de hele sector heen, bij uiteenlopende producties.

 

De Nederlandse audiovisuele sector kijkt al geruime tijd uit naar de invoering van de investeringsverplichting, de Vereniging van Nederlandse Contentproducenten (NCP) is dan ook verheugd met het aangenomen wetsvoorstel.  Voor de concurrentiepositie van de Nederlandse audiovisuele sector is het wel van belang dat de investeringsverplichting zo snel mogelijk van kracht wordt. NCP roept de Eerste Kamer dan ook op tot een spoedige inwerkingtreding van het wetsvoorstel.

Mediapact – Stand van zaken & next steps

Het mediapact is succesvol gelanceerd op 14 februari 2023. Afgelopen zes weken hebben de teams Aanjagers & Communicatie gewerkt aan het voorbereiden en de gedeeltelijke uitvoering van de overeengekomen acties en werkzaamheden, het verwerken van nieuwe aanmelders, stakeholder management, de in- & externe communicatie, het professionaliseren van het werkproces en het in kaart brengen van de te nemen besluiten.

 

Bespreekpunten en besluiten zijn: formalisering Mediapact; financieel beleid; beleid nieuwe toetreders en professionalisering van het werkproces. Daarnaast heeft de actualiteit rond Mores.online en de samenwerking met de politiek en de regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag onze aandacht.

 

Woensdag 29 maart zijn de twee werkgroepen samen met de CEO’s van de initiërende bedrijven bij elkaar gekomen om de voortgang van het Mediapact te bespreken, te waarborgen en te bevorderen. In dit document lees je over de stand van zaken en de next steps rondom het Mediapact Respectvol Samenwerken.

 

Expertise

Binnen de werkgroepen zijn we nog op zoek naar expertise. Mocht je expertise hebben of iemand kennen met expertise  in het opzetten van e-learning of in het organiseren van een event en vind je het leuk om een bijdragen te leveren een van deze acties die vanuit het Mediapact wordt uitgerold, kan je contact opnemen met Eva Peters (Hoofd Communicatie Banijay Benelux) via eva.peters@banijaybenelux.com of via mob: 06-51312391.

Nieuwe versie COVID-19 protocol voor de AV-sector

Het COVID-19 protocol voor de AV-sector is geactualiseerd. Versie 11.0 geldt vanaf 5 april 2023 en is HIER te lezen.

 

Sinds 11 maart 2023 zijn de overheidsadviezen met betrekking tot testen en isolatie bij (vermoeden van) een coronabesmetting vervallen. Het kabinet heeft daartoe besloten op advies van het Outbreak Management Team (OMT) en het Maatschappelijk Impact Team (MIT) omdat op dit moment weinig mensen ernstig ziek worden van de huidige virusvarianten.

 

Versie 11.0 van het protocol sluit aan bij de actuele overheidsmaatregelen en adviezen om de verspreiding van luchtweginfecties te voorkomen.
Heeft u klachten die passen bij luchtweginfecties, zoals hoesten, niezen, keelpijn en een loop- of snotneus?
• Blijf thuis als u ziek bent.
• Overleg bij lichte klachten met uw werk-/opdrachtgever of u thuis kunt werken.
• Vermijd fysiek contact met mensen die ernstig ziek kunnen worden van een luchtweginfectie. Als fysiek contact toch nodig is, draag dan een mondkapje.
Voor iedereen met of zonder klachten geldt:
• Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
• Zorg voor goede handhygiëne.

 

Garantieregelingen
Het (naleven van het) protocol blijft voor de audiovisuele productiesector belangrijk, ook nu de ziekte in Nederland niet meer als pandemie wordt aangemerkt. Reguliere productieverzekeringen blijven schade ten gevolge van COVID-19 uitzonderen. Het Nederlands Filmfonds en Cultuur+Ondernemen verzorgen twee garantieregelingen die financiële zekerheid verschaffen bij onvoorziene coronaschade. Beide regelingen stellen naleven van het geldende protocol verplicht.

Productiemaatschappijen en mediadiensten kunnen zich via Cultuur+Ondernemen aanmelden voor een van deze garantieregelingen.

De algemene informatiepagina voor beide garantieregelingen voor de audiovisuele sector vindt u hier:
https://www.cultuur-ondernemen.nl/diensten/garantieregelingen-pandemie-audiovisuele-sector

 

ZIE OOK:
https://mijnvraagovercorona.nl/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19

Debat wetsvoorstel investeringsverplichting

Op woensdag 22 maart vond het plenaire debat plaats over het wetsvoorstel Investeringsverplichting. Hieronder een overzicht van enkele onderwerpen, de amendementen, moties en appreciaties uit het debat over de investeringsverplichting. Dinsdag 28 maart wordt er gestemd over het wetsvoorstel, de amendementen en de moties.

 

In deze brief, over welke typen producties onder de investeringsverplichting vallen, stuurde staatssecretaris Uslu gisteren gedurende het debat naar de Kamer. Hierin geeft zij toelichting op de keuze voor deze genres.

 

Onafhankelijke producties

Er was veel aandacht voor het percentage dat in onafhankelijke producties moet worden geïnvesteerd. PvdA en GL dienden aanvankelijk een amendement in waarin op 100% wordt gemikt, maar wijzigden dat later in 80%. Dat kon op goedkeuring, oordeel Kamer, van de staatssecretaris rekenen. VVD wilde deze verplichting juist via een amendement schrappen, maar kon niet op bijval rekenen.

 

Voor de definitie van onafhankelijke producties hanteert Uslu de definitie uit de Mediawet die ook geldt voor publieke en commerciële omroepen.

 

Verder opvallend: in de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel werd nog gesteld dat de wijziging van het Mediabesluit, waarin het percentage voor onafhankelijke producties zal worden geregeld, zal worden voorgelegd in een consultatie aan marktpartijen. Uslu gaf in het debat echter aan dat ze rondom dit wetsvoorstel voldoende met alle relevante partijen heeft gesproken en dat ze het Mediabesluit zonder consultatie, en zonder voorhang, zal invoeren.

 

Genres

CDA wil de genres loslaten en alleen een uitzondering maken voor sport. VVD ziet wel aanleiding voor enige afbakening, maar probeerde de genres te verbreden naar cabaret, comedy en realityproducties. Beiden hebben amendementen ingediend om dit te regelen, die door Uslu werden ontraden omdat dit niet de genres zijn die nu onder druk staan.

 

Videoplatforms

Verschillende partijen wezen erop dat het betreurenswaardig is dat aanbieders van videoplatforms, zoals YouTube en Instagram, buiten de scope van de investeringsverplichting vallen. Ze wezen erop dat er in andere landen initiatieven zijn om hen wel te laten bijdragen aan nationale content. Een motie van PvdA en SP die oproept om te onderzoeken hoe Vlaanderen dit heeft vormgegeven kon op oordeel Kamer van Uslu rekenen.

 

Moties

  • SP, PvdA, GL: Verzoekt het kabinet in overleg met de sector ervoor zorg te dragen dat de producties die via de investeringsverplichting het licht zullen zien ook een bijdrage leveren aan het bereiken van ‘fair pay’ binnen de Nederlandse audiovisuele sector.
    • Oordeel Kamer, “Ik maak me sterk voor de positie van makers, maar het blijft een verantwoordelijkheid van werkgevers en opdrachtgevers om makers goed te besluiten.”

 

  • SP: Verzoekt de regering spoedig te onderzoeken hoe er gekomen kan worden tot een investering of een heffing gericht op audiostreaming partijen, met als doel het ondersteunen van de Nederlandse audiosector.
    • Oordeel Kamer, als het gaat om het onderzoeken van.

 

  • CDA: Verzoekt de regering om jaarlijks een overzicht naar de kamer te sturen waarin staat welke producties afgelopen jaar onder de investeringsverplichting vielen en hoe deze producties aan de criteria en genres voldoen zoals opgesteld in de wet investeringsverplichting.
    • Oordeel Kamer, het CvdM houdt jaarlijks investeringen bij, daar valt dit ook onder.

 

  • PvdA, SP: Verzoekt de regering te onderzoeken hoe de Vlaamse regering dit [videoplatforms die vallen onder de stimuleringsmaatregel] heeft vormgegeven en hoe deze regeling eventueel toepasbaar zou kunnen zijn in Nederland en de Kamer hierover te informeren.
    • Oordeel Kamer

 

Amendementen

  • CDA: Regelen dat alle producties met uitzondering van sport als Nederlands cultureel audiovisueel product kunnen kwalificeren.
    • Ontraden, met die uitbreiding is het wetsvoorstel niet meer effectief, die genres staan niet onder druk.

 

  • CDA: Vereisen dat van de twee voorwaarden steeds in ieder geval de voorwaarde a of b wordt vervuld en het uitsluiten van uit het Nederlands of Fries vertaalde scenario’s.
    • Ontraden, Ontraden, er moet ruimte blijven voor Engelstalige of anderstalige producties.

 

  • CDA: Vervangen van het criterium ‘in overwegende mate’ door een minimumpercentage van 75% [aandeel in Nederlands of Fries].
    • Oordeel Kamer

 

  • VVD: Schrappen van de verplichting dat een deel van het te investeren bedrag aan moet worden gewend ten behoeve van onafhankelijk producties.
    • Ontraden

 

  • VVD: Introduceren van de genres cabaret- en komedieproducties en realityproducties.
    • Ontraden, met die uitbreiding is het wetsvoorstel niet meer effectief, die genres staan niet onder druk.

 

  • SP: Introduceren van een heffing voor audiostreamingsdiensten.
    • Ontraden, is er geen Europese grondslag voor.

 

  • SP: Uitbreiden van de investeringsverplichting naar commerciële mediadiensten als zodanig.
    • Ontraden, hun bijdrage is al groot.

 

  • PVV: Schrappen van het criterium dat Nederlands cultureel audiovisueel product gebaseerd is op een origineel Nederlands of Fries literair werk en het cumulatief maken van de overige criteria.
    • Ontraden, er moet ruimte blijven voor Engelstalige of anderstalige producties.

 

  • GL, PvdA: Investeringsverplichting verhogen van 4,5% naar 6%.
    • Ontraden, € 40 miljoen is al een prachtig voorstel.

 

  • D66, PvdA: Verlagen van omzetdrempel naar € 2 miljoen.
    • Ontraden, met € 10 miljoen zonderen we kleine startende aanbieders uit en is in overeenstemming met EU-richtsnoeren.

 

  • GL, PvdA: 80% van het te investeren bedrag aanwenden ten behoeve van onafhankelijke producties.
    • Oordeel Kamer

Mediapact Respectvol Samenwerken

Foto: Wessel de Groot

 

Audiovisuele sector bundelt krachten voor veilige werkomgeving

 

De audiovisuele sector slaat de handen ineen tegen grensoverschrijdend gedrag en voor een sociaal veilige werkomgeving binnen de mediabranche. EMG, NEP, NPO, NCP, RTL en Talpa Network hebben dit initiatief genomen en daartoe een gezamenlijk convenant ondertekend: het ‘Mediapact Respectvol Samenwerken’.

 

Ketenbreed

Naast de stappen die de organisaties afzonderlijk al hebben gezet, zoals aansluiting bij Mores.online, het aanbieden van bewustwordingstrainingen en het benadrukken van de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen, gaat de mediasector zich nog sterker maken voor de veiligheid van alle medewerkers: van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen. Op elk niveau en in elke schakel van de keten.

 

Alle bedrijven binnen de mediabranche zijn van harte welkom om zich aan te sluiten bij het Mediapact.

 

Juist op de momenten dat de verschillende bedrijven bij elkaar komen, is eenduidigheid over gewenst gedrag enorm belangrijk. Alle medewerkers en betrokkenen binnen de audiovisuele sector moeten op een respectvolle en prettige manier met elkaar kunnen samenwerken in een veilige omgeving en zich bovendien gesteund voelen om ongewenst gedrag niet te accepteren, te corrigeren en zich daarover uit te spreken.

 

Langetermijninvestering

Het Mediapact Respectvol Samenwerken is een gezamenlijke inspanning, waar betrokken partijen voor de lange termijn in investeren. Dat wordt gedaan door doorlopend het gesprek aan te gaan, dilemma’s te delen, van elkaar te leren en elkaar te stimuleren. De eerste concrete acties, die we als mediasector gaan oppakken, komen voort uit drie belangrijke thema’s: training, bewustwording en gezamenlijke verantwoording.

 

De initiatiefnemers van het Mediapact verwoorden het initiatief in deze videoboodschap.

 

Meer informatie over het Mediapact Respectvol Samenwerken vindt u op www.respectvolsamenwerken.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Team Mediapact / info@respectvolsamenwerken.nl

 

Uitbreiding financieel vangnet voor onvoorziene pandemieschade AV-sector 

Sinds het uitbreken van de coronapandemie heeft de audiovisuele sector te maken met nieuwe vormen van onvoorziene vertraging en schade tijdens het productieproces. Bijvoorbeeld als draaidagen niet kunnen doorgaan omdat de regisseur of hoofdrolspeler tijdens de opnamen in isolatie moet vanwege een besmetting. Reguliere productieverzekeringen bieden hier geen dekking meer voor. Hierdoor is de behoefte ontstaan aan een regeling die financiële zekerheid biedt voor zulke situaties.

 

Het Filmfonds verzorgt al geruime tijd de ‘Garantieregeling pandemie Filmfonds’. Deelname staat open voor producenten van (gedeeltelijk) door het Filmfonds, CoBO, en/of NPO/NPO-fonds gefinancierde producties. In aanvulling hierop biedt Cultuur+Ondernemen voortaan de ‘Uitvoeringsregeling Garantiefonds Pandemie Audiovisuele producties Cultuur+Ondernemen’. Deze staat open voor productiebedrijven én mediadiensten die geen beroep kunnen doen op de regeling van het Filmfonds of een andere regeling.

 

De website van Cultuur+Ondernemen fungeert als het centrale meldpunt voor zowel de eigen regeling als die van het Filmfonds.

Informatie over beide garantieregelingen vind je bij Cultuur+Ondernemen en het Filmfonds.

 

Achtergrond

De sectorbrede Werkgroep Garantieregeling Pandemie Audiovisuele Producties met vertegenwoordigers van de producenten en publieke en commerciële omroepen, spant zich al twee jaar in om te komen tot een duurzame voorziening die alle AV-producties zekerheid verschaft. Dit heeft vorig jaar geleid tot de verbreding van de regeling bij het Filmfonds. Met de regeling van het Filmfonds ontbrak het echter nog steeds aan een vangnetregeling voor alle overige producties die door producenten en mediadiensten worden gerealiseerd. Het traject van de werkgroep heeft ertoe geleid dat staatssecretaris Uslu vorig jaar € 5 mln beschikbaar heeft gesteld om dit alsnog te bewerkstelligen.
In opdracht van het ministerie van OCW heeft Cultuur+Ondernemen met voornoemde extra middelen als basis een tweede, aanvullende garantieregeling opgetuigd: de ‘Uitvoeringsregeling Garantiefonds Pandemie Audiovisuele Producties Cultuur+Ondernemen’. Deze staat open voor productiebedrijven én mediadiensten die geen beroep kunnen doen op de regeling van het Filmfonds of een andere regeling. De nieuwe voorziening is tot stand gekomen in overleg met het Filmfonds en de werkgroep.
Met de publicatie van de regeling bij Cultuur+Ondernemen is opnieuw een belangrijke stap gezet om uiteindelijk te komen tot één duurzaam garantiefonds en één zelfstandige uitvoeringsregeling voor alle AV-producties.

Uitvoeringsregeling 2023 Abraham Tuschinski Fonds

Het bestuur van Stichting Abraham Tuschinski Fonds heeft de Uitvoeringsregeling 2023 vastgesteld. De volledige tekst hiervan de Uitvoeringsregeling 2023 vind je hier.

 

De werkgroep van producenten heeft de afgelopen maanden buitengewoon veel werk gezet, waarvoor veel dank! Hoewel niet al onze wensen zijn ingewilligd, zijn er belangrijke stappen gezet om tot een betere systematiek te komen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Mede daarom wordt de werking van de nieuwe uitvoeringsregeling nauwgezet gemonitord en jaarlijks geëvalueerd. Uiteraard zijn producentenverenigingen NAPA en NCP daarbij betrokken.

 

De komende weken maakt ATF nog nadere afspraken met het Filmfonds om de uitvoering te stroomlijnen en onnodig werk aan de kant van producenten te voorkomen. Mogelijk maakt dit de financiële eindcontrole eenvoudiger.

 

Kader

In 2022 is het Btw-convenant Film geëvalueerd door het ministerie van OCW, het Filmfonds en de brancheorganisaties van bioscoopexploitanten (NVBF), distributeurs (FDN) en producenten (NAPA/NCP).
Dit heeft geresulteerd in het vernieuwde Btw-convenant film 2022. Daarnaast is het ATF-bestuur verzocht om de Uitvoeringsregeling 2020 fundamenteel te herzien. De betrokken partijen het volgende overeengekomen:

  • Doel van ATF blijft het verstrekken van substantiële bijdragen om de productie van nieuwe Nederlandse bioscoopfilms met een verwacht hoog publieksbereik te ondersteunen, zoals sinds 2018 het geval is.
  • De uitvoeringsregeling moet transparant zijn en betrokken partijen zo veel mogelijk zekerheid bieden. Daarom wordt afscheid genomen van de huidige, op competitie gestoelde aanvraagsystematiek.
  • In de nieuwe systematiek vormt het bewezen bioscoopsucces van eerdere films het uitgangspunt. De uitvoeringsregeling is zo automatisch mogelijk van opzet. Producenten kunnen zelf monitoren hoe waarschijnlijk het is dat hun film als referentiefilm wordt aangemerkt.
  • Met ingang van 2023 wordt de afdracht die leden van de NVBF en FDN ter beschikking stellen aan ATF jaarlijks geïndexeerd op basis van de gemiddelde procentuele prijsstijging van een bioscoopkaartje in het voorgaande jaar. Tot en met 2022 ging het om een vast bedrag van € 0,15 per betaald bioscoopkaartje.

 

Bij de evaluatie van het Btw-convenant hebben producenten het belang bepleit van (semi-)automatische bijdragen voor alle films, op basis van behaalde bioscoopresultaten. Dit is onderschreven door de convenantpartners, tegelijk bleek er geen draagvlak te zijn om dit alsnog binnen ATF te realiseren. Daarop heeft het Filmfonds laten weten met ons naar een oplossing te willen zoeken, met name door herziening van de systematiek van revolverende middelen. Dat gesprek wordt in 2023 voortgezet.

 

Hoofdlijnen nieuwe systematiek 

  • De nieuwe Uitvoeringsregeling is met terugwerkende kracht van toepassing per 1 januari 2023.
  • Ieder jaar stelt het ATF-bestuur – aan de hand van de bezoekcijfers van bioscopen en filmtheaters (Maccsbox) – vast wat de tien best bezochte Nederlandse films waren die in het voorgaande kalenderjaar zijn uitgebracht. Deze tien films worden aangemerkt als referentiefilm. Dit jaar wordt dus gekeken naar de films die in 2022 een bioscooprelease hebben gehad.
  • De peildatum is steeds begin april, zodat ook de resultaten meetellen van films die in de laatste weken van het voorgaande jaar zijn uitgebracht.
  • Aan de producent van elke referentiefilm wordt een reservering toegekend. Voorwaarde is dat de films minimaal 100.000 betalende bezoekers hebben behaald. Dit was in alle voorgaande jaren het geval voor de tien best bezochte Nederlandse films, ook in de ‘coronajaren’ 2020-2021.

 

Op de peildatum wordt ook vastgesteld:

  • Het te verdelen budget: de afdrachten die NVBF en FDN hebben gedaan aan ATF namens hun leden op basis van de afspraken in het Btw-convenant Film.
  • De hoogte van de reservering per film; voor elke film is dit een substantieel basisbedrag dat – naargelang het aantal bioscoopbezoekers – wordt aangevuld met een variabel bedrag. In aanloop naar de eerste peildatum wordt dit nader uitgewerkt door het ATF-bestuur.

 

Om de reservering om te zetten in een bijdrage:

  • Uiterlijk drie jaar na vaststellen van de reservering moet de betreffende producent een aanvraag indienen bij ATF.
  • Bijdragen worden in principe verstrekt t.b.v. de financiering van één nieuwe film met verwacht hoog publieksbereik.
  • Reserveringen kunnen gestapeld worden.
  • Wanneer de producent niet het volledige bedrag van de reservering kan/wil benutten voor één film ontstaat er een ‘restbedrag’. Ook zo’n restbedrag mag onder bepaalde voorwaarden benut worden door het op te tellen bij (een) andere reservering(en).

 

Voor toekenning van een bijdrage moet de nieuw te produceren film voldoen aan enkele voorwaarden:

  • De aanvraag maakt deel uit van de financiering voor aanvang van de opnames.
  • Aan de film is een bijdrage toegekend door de Netherlands Film Production Incentive.
  • De productiekosten bedragen minimaal € 1.000.000.
  • De ATF-bijdrage bedraagt max. 35% van de financiering van de film en is niet hoger dan de (cumulatieve) reservering(en) van de producent.
  • De distributeur verstrekt een Minimum Garantie (MG) van minimaal € 300.000.
  • Wanneer additionele investeringen vereist zijn boven de MG van € 300.000, moet de verhouding tussen de MG van de distributeur en Equity van de producent 50/50 zijn. Deze situatie doet zich voor wanneer de (cumulatieve) reservering(en) € 450.000 of meer bedragen. Tot en met de allerlaatste fase hebben producenten zich verzet tegen deze bepaling.

 

Aan bovenstaande toelichting kunnen geen rechten ontleend worden; de tekst van de Uitvoeringsregeling 2023 is altijd leidend.

Geen goedkeuring voor voorgenomen fusie RTL Nederland en Talpa Network

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geconcludeerd dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn. Deze conclusie volgt op basis van eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.

 

Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening, aldus ACM.
ACM zal daarom besluiten dat het geen vergunning verleent voor de overname.

 

In een persbericht van RTL Nederland zegt Sven Sauvé, CEO: ‘Ondanks het besluit van de autoriteiten blijven we ervan overtuigd dat we samen met Talpa Network nieuwe kansen hadden kunnen creëren in het Nederlandse medialandschap. Wij zijn echter een bedrijf met een sterke visie en investeringskracht. We kunnen onze kijkers, makers en zakenpartners verzekeren van onze niet aflatende inzet om de sterke positie van RTL als toonaangevend Nederlands mediabedrijf uit te bouwen. Een positie die iedereen ten goede komt. RTL Nederland staat er goed voor, we hebben een uitstekend personeelsbestand en met de volledige steun van onze aandeelhouder zullen we onze positie op tv, digitaal en streaming verder uitbouwen.’ Hier is het persbericht van RTL te lezen.

Pim Schmitz, CEO van Talpa, zegt in een persbericht: ‘De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest om de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend’. Hier is het persbericht van Talpa te lezen.