Live evenementen Broadcast Magazine

Het mag weer, dus ook Broadcast Magazine maakt er graag gebruik van om weer live evenementen op de agenda te zetten. Noteer deze data alvast:

 

  • Op 2 september wordt de Broadcast Media Society, met politieke kopstukken in Beeld en Geluid, gecombineerd met de InHolland Beach Party op het Hilversumse Media Park.
  • Op 30 september staat de befaamde International Media Top Convention (IMTC) op het programma in Studio 21. Dit is het internationale keynotes & diner evenement op C-level.

 

Het is tevens de aftrap voor de Dutch Media Week in Beeld en Geluid, waar Broadcast Magazine mediapartner is.

5 juli online bijeenkomst NFF Extended

NFF Extended: De opmars van de documentaireserie

De documentaireserie heeft de afgelopen jaren flink aan terrein gewonnen. Door succesvolle series bij zowel de publieke omroepen als bij de streamers Videoland en Netflix is het format steeds populairder bij het publiek. Wat betekent deze toename voor het documentairelandschap, voor de makers en de inhoud van documentaireverhalen? Verandert hierdoor ook het documentairebeleid van de omroepen, streamers en fondsen? En hoe verhoudt dit format zich tot de ‘traditionele’ lange documentaire? Samen met gerenommeerde av-professionals praten we over de opmars van de documentaireserie tijdens NFF Extended op maandag 5 juli. De bijeenkomst is in samenwerking met EYE Filmmuseum en DAFF.

 

Datum: maandag 5 juli
Tijd: 15:30 – 17:00 uur
Locatie: online
Tickets: gratis toegang

 

Voor meer informatie en inschrijven klik hier.

Bron: filmfestival.nl

Per 26 juni 2021 is stap 4 van het landelijke openingsplan van kracht

Per 26 juni 2021 is stap 4 van het landelijke openingsplan van kracht. Hier is een samenvatting te lezen van de maatregelen die vanaf dan relevant zijn voor de audiovisuele sector. Het COVID-19 protocol voor de AV-sector is ook weer aangepast en is hier te vinden.

 

De belangrijkste aanpassing in deze versie 5.0 is dat vanaf 1 juli het coronatoegangsbewijs / Digitaal Corona Certificaat kan worden ingezet om te controleren of iemand negatief getest is, volledig gevaccineerd of hersteld is van een coronabesmetting. Werkenden en publiek mogen hiermee op minder dan anderhalve meter afstand van elkaar komen. Voor personen die betrokken zijn bij high risk-situaties blijft een recente negatieve PCR-test verplicht.

Cultural Diversity Policy in the Age of Global Digital Media

Op donderdag 17 juni, van 15:00 tot 16:00 uur is Arie Landsmeer één van de drie sprekers bij een webinar van de UvA, met als hoofdvraag: ‘How does the global digital media landscape, populated by multinational subscription video-on-demand providers (SVOD) such as Netflix, challenge local cultural policy regulators and content producers?’

 

Meer informatie en aanmelden via deze link.

Jasper van der Schalie nieuwe adjunct-directeur Omroep MAX

Omroep MAX verwelkomt per september Jasper van der Schalie als adjunct-directeur. Jasper werkte van 2005 tot 2010 al bij MAX als hoofd televisie.

 

Jasper van der Schalie: “Ik ben enorm verheugd om terug te keren bij MAX, zonder twijfel een van de sterkste omroepmerken van Nederland. Na tien jaar Stepping Stone Producties en een jaar met mijn gezin in het buitenland te zijn geweest, heb ik veel zin in deze nieuwe job.”

 

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: “Jasper staat aan de wieg van Omroep MAX, met hem heb ik 15 jaar geleden de eerste programma’s mogen maken. Ik ben heel erg blij dat hij als adjunct-directeur weer terugkeert op het vertrouwde nest.”

 

Bron: Omroep MAX/BM

Kepler Residency: broedplaats voor talentvolle scenaristen en regisseurs

Deze week zijn zeven talentvolle scenaristen en regisseurs aan de slag gegaan in de nieuwe broedplaats Kepler Residency. Een maand lang werken zij ongestoord aan een filmplan onder leiding van internationaal script consultant Emmanuel Oberg.

Kepler Residency is een initiatief van filmproductiebedrijf Keplerfilm en ontving eerder de CFAP Prijs (Cultureel Fonds Audiovisuele Producenten).

 

Tijdens de residentie – van half mei tot half juni – verblijven de makers in berghotel Val Sinestra, midden in de Zwitserse Alpen. De Kepler Residency begint met de Advanced Script Development Workshop van internationaal script consultant Emmanuel Oberg, bekend van het succesvolle boek Screenwriting Unchained en The Screenwriters Trouble Shooter’s. De Kepler Residency biedt filmmakers een uitzonderlijke kans om in een hyperfocus, omringd met collega-filmmakers, aan de slag te gaan.

 

De deelnemers van de eerste editie van de Kepler Residency zijn filmmakers Eché Janga (Buladó, Helium), Jolein Laarman (Kauwboy, Verdwijnen), Bastiaan Kroeger (Pink Moon, Geen Koningen in ons Bloed), Martijn Hillenius (De Regels van Floor, Hotel Sinestra), Lotte Tabbers (De Regels van Floor, Captain Nova) en schrijversteam Emily Reekers en Kurt Platvoet (Beenlampman).

 

Producenten Derk-Jan Warrink en Koji Nelissen: “We zijn erg verheugd zo’n talentvolle groep schrijvers bij elkaar te krijgen die ongestoord aan hun filmplannen kunnen werken. Met de hulp van (inter)nationale coaches, ambiëren wij een ontspannen broedplaats te creëren. De betoverende Alpen zijn een oase van rust, waarin de scenaristen de komende maand hun filmplannen kunnen door ontwikkelen. Een schrijvers residentie is een langgekoesterde wens van ons geweest en toen Keplerfilm afgelopen september de CFAP Prijs won, ontstond de mogelijkheid om deze residentie ook daadwerkelijk te realiseren.”

 

Deelnemend scenarist-regisseur Eché Janga: “Kepler Residency is voor mij van grote waarde. Dat het hier mogelijk is mijzelf volledig in mijn project onder te dompelen, omringd door collega-scenaristen die daarbij een adviserende rol kunnen hebben, maakt het verblijf uniek. Zeker vanwege het beginstadium waarin ik mij nu met mijn nieuwe verhaal bevind. Dit zou thuis een veel moeizamere opstart geweest zijn.”

 

Bron: Keplerfilm/BM

Audiovisuele sector slaat handen ineen op zoek naar nieuw talent

De belangrijkste platforms uit de Nederlandse audiovisuele sector hebben de handen ineengeslagen voor een uniek talentontwikkelingstraject: Generation Inclusion. Ieder met een goed idee voor een film of serie kan zich aanmelden op www.generationinclusion.com, om kans te maken op deelname aan dit traject.

 

Geselecteerde deelnemers krijgen vier maanden de tijd om zichzelf en hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches. Daarnaast nemen ze deel aan trainingen, masterclasses, een writersroom en netwerk events. Na vier maanden pitchen de deelnemers het ontwikkelde project aan de Generation Inclusion-partners. Bij interesse van een van de partners wordt het project doorontwikkeld en uiteindelijk geproduceerd.

 

Kijk hier voor meer informatie.

Intentieverklaring fair practice code audiovisuele sector

18/1/2021

 

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 12 januari hebben de leden van de Nederlandse Content Producenten unaniem voor ondertekening van de Intentieverklaring Fair Practice Code Audiovisuele Sector gestemd.

 

De Intentieverklaring is een sectorspecifieke aanvulling op de Fair Practice Code – de gedragscode voor ondernemen en werken in de creatieve industrie. De Intentieverklaring bevat vijf kernwaarden, te weten: solidariteit, diversiteit, vertrouwen, duurzaamheid en transparantie.

 

Hieruit zijn voor alle werkenden in de audiovisuele sector enkele specifieke gedragsregels en richtlijnen opgesteld. Deze bieden een duidelijk kader ten aanzien van professionele arbeidsvoorwaarden, (arbeids)verhoudingen en gedragingen.

 

De Intentieverklaring is nog niet definitief; NCP zal, samen met de andere ondertekenaars, betrokken zijn bij de verdere ontwikkeling en vaststelling ervan.

Manon van der hoek nieuwe voorzitter ncp

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 12 januari is Manon van der Hoek benoemd als nieuwe voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Content Producenten (NCP). Zij volgt per 1 februari Willem Zijlstra op die de afgelopen 2,5 jaar voorzitter van NCP was.

 

Ook de bestuurstermijnen van Jenny Puzelik en Sander van Meurs zijn geëindigd. Zij worden opgevolgd door Irene van den Brekel (Human Factor) en Edwin van der Veen (ITV).

 

Manon van der Hoek maakte als penningmeester al deel uit van het NCP-bestuur. Zij werkt sinds 2017 als director business en legal affairs bij Fremantle. Eerder was zij o.a. werkzaam als hoofd juridische zaken bij Eyeworks en business director bij Warner Bros.

Willem Zijlstra: “De laatste twee jaar hebben het bestuur en de directie van NCP nadrukkelijk een verbindend beleid nagestreefd, met onze leden en met alle belanghebbenden die van Nederland zo’n uniek productieland maken. We hebben hierbij veel bereikt, maar – zoals altijd – is er nog veel te doen. NCP is met het vernieuwde bestuur en met Manon als voorzitter in zeer goede handen. Ik wil iedereen danken voor het vertrouwen, de inzet en samenwerking.”

 

Manon van der Hoek: “Ik zie enorm uit naar mijn nieuwe rol binnen NCP en om voort te bouwen op de door Willem ingeslagen weg. De audiovisuele branche is in een grote transitie die veel impact heeft op de Nederlandse producent. Om het creatief ondernemerschap te behouden en verstevigen, is samenwerking tussen alle schakels in de branche cruciaal. Daarvoor ga ik mij samen met de andere bestuursleden en het bureau hard maken.”

De samenstelling van het NCP-bestuur vanaf 1 februari: Manon van der Hoek (voorzitter), Irene van den Brekel, Koji Nelissen, Edwin van der Veen (penningmeester). Het bestuur bestaat uit leden van fictie, non-fictie, grote en kleinere zelfstandige bedrijven en geeft daarmee een afspiegeling van de NCP leden.

EO-dramaserie Hoogvliegers verkocht aan het buitenland

De EO-dramaserie Hoogvliegers scoort internationaal! De productie die zonder buitenlandse financiering tot stand kwam en daarom een 100% Hollandse serie is, is door meerdere buitenlandse partijen aangekocht: de Italiaanse publieke omroep RAI, het Duitse Sony Pictures Entertainment en zelfs commerciële zenders in Australië en Nieuw-Zeeland.

Producent Errol Nayci van Storytellers Film & TV zegt in het AD: ‘ Dit is héél bijzonder. De concurrentie, zeker nu met alle streamingdiensten, is moordend. Een extra moeilijkheidsgraad is vaak ook ons taalgebied en de beperkte budgetten voor het maken van films en series. Wil je toch boven komen drijven, moet je wel met iets komen dat écht onderschijdend is.’

De serie kwam tot stand met een bijdrage van het Production Incentive High End TV series, een steunmaatregel vanuit het ministerie van Economische Zaken om de audiovisuele sector te verstevigen en de internationale concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Het door de internationale verkoop verdiende geld vloeit deels terug naar dit steunfonds om volgende producties te kunnen bekostigen. Lees het hele artikel van het AD hier.