AV-productiesector presenteert aanbevelingen en investeringsagenda

Zes partijen uit de audiovisuele productiesector doen dringende aanbevelingen om het Nederlandse productieklimaat en de internationale concurrentiepositie van de AV-sector structureel te versterken, de arbeidsmarkt te verbeteren en de negatieve impact van de coronacrisis te beperken. Daartoe bepleiten zij een samenhangend pakket van maatregelen die private en publieke investeringen op gang moeten brengen. Om een duurzaam en efficiënt werkend systeem te bewerkstelligen is verdere integratie van het media- en cultuurbeleid noodzakelijk waarbij ook landelijk, regionaal en lokaal beleid beter op elkaar wordt aangesloten. Het advies is gericht aan politieke en ambtelijke beslissers, met het oog op de kabinetsformatie en het landelijke herstel- en transitieplan dat door het nieuwe kabinet uitgevoerd moet worden.

 

De aanbevelingen gaan gepaard met onderstaande investeringsagenda:

 

  • Implementatie van wetgeving waarmee eindexploitanten, in ieder geval streamingdiensten, financieel bijdragen aan nieuwe culturele AV-producties van eigen bodem. Deze stimuleringsmaatregel moet minimaal € 25 mln opleveren uit de markt.
  • Structurele uitbreiding van de succesvolle Production Incentive voor high-end series (€ 12,5 mln).
  • Versterking van de landelijke en regionaal gespreide infrastructuur voor talentontwikkeling en productie (€ 6 mln), opdat Nederland kan voldoen aan de toegenomen vraag en niet achterop raakt bij omringende landen.
  • Verbeteren van de aansluiting tussen het cultuurbeleid en het filmbeleid van de publieke omroep (€ 4 mln om investeringen op niveau te houden) en het herijken van budgetten.
  • Uitbreiding van de garantieregeling, om voor alle audiovisuele producties een oplossing te bieden voor het probleem dat verzekeraars geen dekking meer bieden voor schade i.v.m. pandemie (eenmalig ca. € 20 mln).

 

Het advies is ondertekend door ACT Acteursbelangen, Dutch Directors Guild (DDG), Netwerk Scenarioschrijvers, Dutch Academy For Film (DAFF) en de producentenverenigingen NAPA en NCP. Deze organisaties verenigen honderden professionals en ondernemingen die zich inzetten voor een sterke audiovisuele sector.

 

Het volledige advies vindt u hier:

Aanbevelingen en investeringsagenda t.b.v. kabinetsformatie 2021

Netflix en Fiction Valley komen met nieuwe Nederlandse Original serie ‘Dirty Lines’

Netflix kondigt in samenwerking met Fiction Valley een nieuwe Nederlandse Original serie aan: Dirty Lines. De serie is geïnspireerd op het boek 06-Cowboys van Fred Saueressig en gaat over de opkomst van de telefoonsekslijnen eind jaren tachtig. Het verhaal wordt geschreven door Pieter Bart Korthuis (Penoza, Vechtershart).

 

De serie vertelt het verhaal van de jonge zakenman Frank Stigter. Na een aantal mislukte pogingen om een eigen zaak te beginnen, ziet Frank zijn kans schoon als de nationale telefoonmaatschappij PTT betaalnummers op de markt gaat brengen. Met hulp van zijn broer en zus en enkele dubieuze investeerders begint hij het eerste telecom-seks bedrijf van Europa. Wat begint als een knullig geïmproviseerd experiment in de garage van hun ouders, ontwikkelt zich in razend tempo tot een miljoenenindustrie. De serie speelt zich af aan het einde van de Koude Oorlog en inspireert een jonge generatie om het doemdenken van de jaren tachtig van zich af te schudden en het leven te vieren. Amsterdam wordt het epicentrum van een culturele revolutie met een radicale nieuwe muziekvorm (house) en een nieuwe lovedrug (XTC). De sekslijnen bieden de mogelijkheid om op een nieuwe manier anoniem seks te ervaren en dwingen de makers om hun eigen verborgen verlangens te onderzoeken.

 

Tesha Crawford, Director International Originals Noord-Europa: “We zijn heel trots om onze nieuwste serie Dirty Lines te mogen aankondigen. Het gaat over jonge ondernemers die een unieke kans in hun leven grijpen. De serie is een rauw portret van het liberale Amsterdam in de late jaren 80, geïnspireerd op het boek van Fred Saueressig. We zijn verheugd om een verrassend verhaal te vertellen dat welbekende elementen uit de geschiedenis van Amsterdam combineert, maar wordt belicht vanuit een invalshoek die nieuw is voor velen. Door samen te werken met Fiction Valley, garanderen we het unieke gevoel van toen”.

 

“De serie Dirty Lines biedt een unieke kans om een tijd tot leven te brengen waarin Nederland een enorme verandering onderging. De opkomst van het snelle geld en het clubleven in Amsterdam, en de schaduwkanten daarvan, bieden de ideale arena om een spannende serie te maken over begrippen als seksualiteit en macht. Het vertrouwen dat we daarbij van Netflix krijgen, is heel bijzonder om mee te maken.”  zegt Pieter Bart Korthuis.

 

Annemieke van Vliet, Creative Director en producent bij Fiction Valley: “Dat Fiction Valley het vertrouwen krijgt van Netflix om Dirty Lines te mogen produceren, vind ik een eer. Ik heb de afgelopen periode ervaren hoe het is om met hen te mogen samenwerken en heb veel bewondering voor de drive en de professionaliteit waarmee zij in deze tijd constructief haar blik op de toekomst houdt. Ik verheug me dan ook enorm op onze samenwerking.”

 

Bron: www.fremantle.nl

Doe een voordracht voor de CFAP Prijs 2021!

Vanaf deze week kunnen er weer producenten voorgedragen worden voor de CFAP-prijs.

 

De CFAP-prijs wordt jaarlijks uitgereikt als eerbetuiging aan een Nederlandse film- en/of televisieproducent die zich in het vak heeft onderscheiden en dient ter ondersteuning van een onderscheidend project of als aanmoediging voor een opvallend talent. Bijzonder is dat juist vakgenoten elkaar kunnen voordragen voor de CFAP Prijs ter waarde van € 20.000.

 

De deadline voor de voordracht is 6 september, de uitreiking zal plaatsvinden op 8 oktober 2021. Kijk hier voor meer informatie.

Live evenementen Broadcast Magazine

Het mag weer, dus ook Broadcast Magazine maakt er graag gebruik van om weer live evenementen op de agenda te zetten. Noteer deze data alvast:

 

  • Op 2 september wordt de Broadcast Media Society, met politieke kopstukken in Beeld en Geluid, gecombineerd met de InHolland Beach Party op het Hilversumse Media Park.
  • Op 30 september staat de befaamde International Media Top Convention (IMTC) op het programma in Studio 21. Dit is het internationale keynotes & diner evenement op C-level.

 

Het is tevens de aftrap voor de Dutch Media Week in Beeld en Geluid, waar Broadcast Magazine mediapartner is.

5 juli online bijeenkomst NFF Extended

NFF Extended: De opmars van de documentaireserie

De documentaireserie heeft de afgelopen jaren flink aan terrein gewonnen. Door succesvolle series bij zowel de publieke omroepen als bij de streamers Videoland en Netflix is het format steeds populairder bij het publiek. Wat betekent deze toename voor het documentairelandschap, voor de makers en de inhoud van documentaireverhalen? Verandert hierdoor ook het documentairebeleid van de omroepen, streamers en fondsen? En hoe verhoudt dit format zich tot de ‘traditionele’ lange documentaire? Samen met gerenommeerde av-professionals praten we over de opmars van de documentaireserie tijdens NFF Extended op maandag 5 juli. De bijeenkomst is in samenwerking met EYE Filmmuseum en DAFF.

 

Datum: maandag 5 juli
Tijd: 15:30 – 17:00 uur
Locatie: online
Tickets: gratis toegang

 

Voor meer informatie en inschrijven klik hier.

Bron: filmfestival.nl

Per 26 juni 2021 is stap 4 van het landelijke openingsplan van kracht

Per 26 juni 2021 is stap 4 van het landelijke openingsplan van kracht. Hier is een samenvatting te lezen van de maatregelen die vanaf dan relevant zijn voor de audiovisuele sector. Het COVID-19 protocol voor de AV-sector is ook weer aangepast en is hier te vinden.

 

De belangrijkste aanpassing in deze versie 5.0 is dat vanaf 1 juli het coronatoegangsbewijs / Digitaal Corona Certificaat kan worden ingezet om te controleren of iemand negatief getest is, volledig gevaccineerd of hersteld is van een coronabesmetting. Werkenden en publiek mogen hiermee op minder dan anderhalve meter afstand van elkaar komen. Voor personen die betrokken zijn bij high risk-situaties blijft een recente negatieve PCR-test verplicht.

Cultural Diversity Policy in the Age of Global Digital Media

Op donderdag 17 juni, van 15:00 tot 16:00 uur is Arie Landsmeer één van de drie sprekers bij een webinar van de UvA, met als hoofdvraag: ‘How does the global digital media landscape, populated by multinational subscription video-on-demand providers (SVOD) such as Netflix, challenge local cultural policy regulators and content producers?’

 

Meer informatie en aanmelden via deze link.

Jasper van der Schalie nieuwe adjunct-directeur Omroep MAX

Omroep MAX verwelkomt per september Jasper van der Schalie als adjunct-directeur. Jasper werkte van 2005 tot 2010 al bij MAX als hoofd televisie.

 

Jasper van der Schalie: “Ik ben enorm verheugd om terug te keren bij MAX, zonder twijfel een van de sterkste omroepmerken van Nederland. Na tien jaar Stepping Stone Producties en een jaar met mijn gezin in het buitenland te zijn geweest, heb ik veel zin in deze nieuwe job.”

 

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: “Jasper staat aan de wieg van Omroep MAX, met hem heb ik 15 jaar geleden de eerste programma’s mogen maken. Ik ben heel erg blij dat hij als adjunct-directeur weer terugkeert op het vertrouwde nest.”

 

Bron: Omroep MAX/BM

Kepler Residency: broedplaats voor talentvolle scenaristen en regisseurs

Deze week zijn zeven talentvolle scenaristen en regisseurs aan de slag gegaan in de nieuwe broedplaats Kepler Residency. Een maand lang werken zij ongestoord aan een filmplan onder leiding van internationaal script consultant Emmanuel Oberg.

Kepler Residency is een initiatief van filmproductiebedrijf Keplerfilm en ontving eerder de CFAP Prijs (Cultureel Fonds Audiovisuele Producenten).

 

Tijdens de residentie – van half mei tot half juni – verblijven de makers in berghotel Val Sinestra, midden in de Zwitserse Alpen. De Kepler Residency begint met de Advanced Script Development Workshop van internationaal script consultant Emmanuel Oberg, bekend van het succesvolle boek Screenwriting Unchained en The Screenwriters Trouble Shooter’s. De Kepler Residency biedt filmmakers een uitzonderlijke kans om in een hyperfocus, omringd met collega-filmmakers, aan de slag te gaan.

 

De deelnemers van de eerste editie van de Kepler Residency zijn filmmakers Eché Janga (Buladó, Helium), Jolein Laarman (Kauwboy, Verdwijnen), Bastiaan Kroeger (Pink Moon, Geen Koningen in ons Bloed), Martijn Hillenius (De Regels van Floor, Hotel Sinestra), Lotte Tabbers (De Regels van Floor, Captain Nova) en schrijversteam Emily Reekers en Kurt Platvoet (Beenlampman).

 

Producenten Derk-Jan Warrink en Koji Nelissen: “We zijn erg verheugd zo’n talentvolle groep schrijvers bij elkaar te krijgen die ongestoord aan hun filmplannen kunnen werken. Met de hulp van (inter)nationale coaches, ambiëren wij een ontspannen broedplaats te creëren. De betoverende Alpen zijn een oase van rust, waarin de scenaristen de komende maand hun filmplannen kunnen door ontwikkelen. Een schrijvers residentie is een langgekoesterde wens van ons geweest en toen Keplerfilm afgelopen september de CFAP Prijs won, ontstond de mogelijkheid om deze residentie ook daadwerkelijk te realiseren.”

 

Deelnemend scenarist-regisseur Eché Janga: “Kepler Residency is voor mij van grote waarde. Dat het hier mogelijk is mijzelf volledig in mijn project onder te dompelen, omringd door collega-scenaristen die daarbij een adviserende rol kunnen hebben, maakt het verblijf uniek. Zeker vanwege het beginstadium waarin ik mij nu met mijn nieuwe verhaal bevind. Dit zou thuis een veel moeizamere opstart geweest zijn.”

 

Bron: Keplerfilm/BM

Audiovisuele sector slaat handen ineen op zoek naar nieuw talent

De belangrijkste platforms uit de Nederlandse audiovisuele sector hebben de handen ineengeslagen voor een uniek talentontwikkelingstraject: Generation Inclusion. Ieder met een goed idee voor een film of serie kan zich aanmelden op www.generationinclusion.com, om kans te maken op deelname aan dit traject.

 

Geselecteerde deelnemers krijgen vier maanden de tijd om zichzelf en hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches. Daarnaast nemen ze deel aan trainingen, masterclasses, een writersroom en netwerk events. Na vier maanden pitchen de deelnemers het ontwikkelde project aan de Generation Inclusion-partners. Bij interesse van een van de partners wordt het project doorontwikkeld en uiteindelijk geproduceerd.

 

Kijk hier voor meer informatie.