Parlement geeft goedkeuring aan nieuwe audiovisuele media regels

3/10/2018

Om kinderen beter te beschermen en innovatie en Europese producties aan te moedigen, heeft het Parlement goedkeuring gegeven aan geactualiseerde regels voor audiovisuele media.                        
Het internet heeft de manier waarop we films, video's en televisieprogramma's consumeren drastisch veranderd. Om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van het veranderende landschap, gaf het Europees Parlement op 2 oktober goedkeuring aan nieuwe wetgeving voor audiovisuele mediadiensten.
De geactualiseerde wetgeving zal niet alleen van toepassing zijn op traditionele omroepen, maar ook op video-on-demand en platforms voor het delen van video's, zoals Netflix, YouTube of Facebook, evenals op livestreaming op platforms voor het delen van video's.

Schadelijke video’s en de bescherming van kinderen
Aangezien het bekijken van video's een van de vroegste internetactiviteiten is waar kinderen mee in aanraking komen zal de nieuwe wetgeving een betere bescherming van minderjarigen omvatten. Daarnaast moet de blootstelling van kinderen aan reclame over ongezond voedsel of drank, en ook reclame en productplaatsing voor tabak, elektronische sigaretten en alcohol worden verboden in kinder-tv-programma’s en op platforms voor het delen van video's.

Volgens de nieuwe regels komt er ook een verbod op video’s die aanzetten tot geweld, haat en terrorisme en zinloos geweld en zal pornografie onder de strengste regels vallen. Video-uitwisselingsplatforms zijn er ook verantwoordelijk voor om snel te reageren wanneer video’s door gebruikers als schadelijk worden gemeld. "Het wordt voor ouders mogelijk om leeftijdsverificatiesoftware in te stellen en filtersoftware voor inhoud die schadelijk kan zijn," zei rapporteur Sabine Verheyen (EVP, DE) .

Europese producties en grenzen aan de reclame
Volgens de nieuwe regels zal maximaal 20% van de zendtijd tussen 06.00 en 18.00 uur mogen worden gebruikt voor reclame.
Om de culturele diversiteit te vergroten en producties aan te moedigen, moet 30% van de televisieprogramma's en VOD-platforms Europees zijn. "Momenteel zijn het internet, video's en films die online beschikbaar zijn, nog niet gereguleerd. Daarom moesten we de richtlijn bijwerken," zei co-rapporteur Petra Kammerevert (S&D, DE).
Nieuwe regels voor audiovisuele mediadiensten goedgekeurd door het Parlement | Nieuws | Europees Parlement

Volgende stappen
Het akkoord moet nog formeel worden goedgekeurd door de Raad van EU-ministers voordat de geactualiseerde wet van kracht kan worden. Lidstaten hebben 21 maanden na de inwerkingtreding om de nieuwe regels in nationale wetgeving om te zetten.

terug naar overzicht

laatste nieuws

Met mijn lidmaatschap kan ik voor mij relevante juridische en financiële zaken gemakkelijk en goedkoper regelen
Jan Schots, Zodiak Nederland
NCP heeft de afgelopen jaren een diverse groep producenten verenigd en vertegenwoordigt inmiddels 83% van de markt. Het is dus een serieuze partij binnen de audiovisuele sector
Roel Kooi, Pilotstudio
NCP steunt onze organisaties en zorgt ervoor dat we samen sterker staan
Taco Zimmermann, Tuvalu
NCP komt op voor mijn belangen
Nelsje Musch, Blazhoffski
NCP is deskundig, doeltreffend, en werkt pro-actief aan een bestendige media-toekomst
Reinier Selen, Rinkel Film

sluit je aan

Om van alle voordelen te kunnen profiteren van een lidmaatschap zul je als producent lid moeten worden van NCP. Wil je lid worden of eerst meer informatie over wat we jou te bieden hebben? Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Bedankt! We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Er ging iets mis. Wil je het nog een keer proberen?

Partners

meer partners

première

een selectie van het nieuwste werk van onze leden

Draai je telefoon voor de beste beleving