Stichting Kijkonderzoek: Nederlander kijkt nog 'gewoon' televisie

13/1/2020

Uit het jaaronderzoek van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat het lineaire televisie kijken onder de Nederlandse bevolking niet aan populariteit heeft ingeboet. De gemiddelde Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018.

 

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt is de gemiddelde Nederlander ondanks het grote VOD-aanbod nog lang niet uitgekeken op het lineaire televisiekijken. Het kijken naar reguliere televisiezenders was in 2019 precies even populair als het jaar daarvoor. Het bekijken van andere vormen, zoals Netflix, groeit in populariteit maar lijkt dus niet ten koste te gaan van de reguliere televisie-uitzendingen.

 

Uitgesteld kijken

Het uitgestelde kijken, bijvoorbeeld op NPO Start, groeide wederom. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2019 naar 13,1%, wat overeenkomt met twintig minuten per dag. In 2018 was dit nog zeventien minuten per dag. De Luizenmoeder werd met ruim 2,3 miljoen kijkers het programma dat verreweg het vaakst ‘uitgesteld’ werd bekeken.

 

Best bekeken

Ook in de categorie Best Bekeken scoort De Luizenmoeder ontzettend goed. De aflevering van 10 februari 2019 was met 5,1 miljoen kijkers met afstand het best bekeken, niet aan sport gerelateerde programma. De finale van het WK Vrouwenvoetbal tussen de VS en Nederland deed het met 5,4 miljoen kijkers net iets beter en is daarmee het best bekeken programma van 2019.

 

Strijd tussen de zenders

Talpa is in het kader van het behaalde marktaandeel de grootste winnaar van 2019 en wist als enige van de grote drie aanbieders (naast RTL en NPO) een stijging van het marktaandeel te realiseren: van 19,7 naar 20,1 procent. Het marktaandeel van de NPO zakte weliswaar licht – van 37,9 maar 37,2 procent – maar de Publieke Omroep blijft daarmee met afstand de marktleider. Bij RTL zette de daling net als vorig jaar verder door: van 26,9 naar 26,3 procent.

terug naar overzicht

laatste nieuws

"Met mijn lidmaatschap kan ik voor mij relevante juridische en financiële zaken gemakkelijk en goedkoper regelen."
Jan Schots, Zodiak Nederland
"NCP heeft de afgelopen jaren een diverse groep producenten verenigd en vertegenwoordigt inmiddels 83% van de markt. Het is dus een serieuze partij binnen de audiovisuele sector."
Roel Kooi, Pilotstudio
"NCP steunt onze organisaties en zorgt ervoor dat we samen sterker staan."
Taco Zimmermann, Tuvalu
"NCP komt op voor mijn belangen."
Nelsje Musch, Blazhoffski
"NCP is deskundig, gericht, en werkt pro-actief aan een bestendige media-toekomst."
Reinier Selen, Rinkel Film

sluit je aan

Veel producenten profiteren al van de voordelen die een lidmaatschap van NCP biedt. Ook lid worden? Of wil je meer weten over wat de NCP jou als producent kan bieden? Vul dit formulier in en dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op!

Bedankt! We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Er ging iets mis. Wil je het nog een keer proberen?

Partners

meer partners

première

een selectie van het nieuwste werk van onze leden

Draai je telefoon voor de beste beleving